Het belang van onze mindset
in ons leerproces

Inleiding

De Amerikaanse psychologe Carol Dweck (2006), verbonden aan de Stanford University, heeft decennialang onderzocht waarom sommige mensen succesvol zijn in het leven en zich blijven ontwikkelen, terwijl anderen die even getalenteerd zijn, blijven stilstaan. Zij heeft ontdekt dat de denkwijze (mindset) van mensen in hun leerproces hierin een cruciale rol speelt. Carol Dweck ontdekte twee soorten mindsets (manieren van denken); de vaste mindset en de groeimindset (fixed en growth mindset).

Marbl banner corporate positivity

Een mindset is een denkstijl die bepaalt hoe je naar jezelf, jouw kwaliteiten en jouw vaardigheden kijkt.

Een op groei gerichte mindset (growth mindset) gaat ervan uit dat je jouw intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kan ontwikkelen.

Iemand met een op groei gerichte denkstijl zet zich in om te oefenen en zet door bij tegenslag. Iemand met een op groei gerichte mindset staat open voor feedback. Feedback wordt geïnterpreteerd als een evaluatie- en een leermoment. Als anderen succes hebben, wordt dat ervaren als een leer- en een inspiratiemoment.

Iemand met een vaste mindset (fixed mindset) gaat ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden aangeboren zijn en niet te veranderen zijn, waardoor oefenen geen zin heeft.

Iemand met een vaste denkstijl kan bang zijn om dom over te komen, fouten te maken en zal proberen deze fouten te vermijden. Feedback wordt vooral genegeerd en geïnterpreteerd als kritiek en bedreiging.

Iedereen heeft zowel de vaste mindset als de groeimindset in zich.

Het werk van Carol Dweck toont aan dat deze twee mindsets een zeer grote invloed hebben op de mogelijkheid van mensen om te leren en om zich te ontwikkelen.

Mensen die gebruik maken van hun groeimindset kunnen meer groeien en meer bereiken in minder tijd dan mensen met een vaste mindset.

Concreet,

Wat zegt jouw vaste mindset wanneer je een nieuwe vaardigheid aan het leren bent?
“Ik ben hier niet goed in”, “Ik geef het op, dit is te moeilijk”, “Dit gaat veel te lang duren”, “Ik heb al 2 fouten gemaakt”, “Plan A werkte niet”, enz.

Wat zegt jouw groeimindset wanneer je een nieuwe vaardigheid aan het leren bent?
“Wat wil ik doen om beter te worden?”,  “Ik ga één van de strategieën uitproberen die we hebben geleerd”, “Dit kost tijd en moeite, maar ik ga het doen”, “Wat kan ik uit mijn fouten leren?”, “Plan A werkt niet, gelukkig heeft het alfabet 26 letters”, enz.

 

Enkele tips om jouw groeimindset te stimuleren:

  • Focus op jouw leerproces door een stappenplan op te stellen en successen te vieren;
  • Focus op jouw geleverde inspanningen en complimenteer jezelf;
  • Focus op het geloven in jouw groeimogelijkheiden door steeds opnieuw nieuwe vaardigheden te willen ontwikkelen;
  • Focus op de spannende tocht die je aangaat wanneer je iets nieuw leert waarbij je jouw doorzettingsvermogen uitdaagt;
  • Focus op het leren van de fouten die je maakt om nieuwe oplossingen uit te proberen;

En vooral.. word bewust met welke mindset je jouw ontwikkeling start;  jouw vaste mindset of jouw groeimindset? Wil je leren en jezelf ontwikkelen? Maak dan enkel en alleen gebruik van je groeimindset om je te motiveren en resultaten te boeken.

 

Bron: Dr. Carol Dweck, “Changing the way you think to fulfil your potential”