Niet wat je doet maar hoe je het doet

Hoe verklaar je dat sommige mensen dingen kunnen bereiken, tegen alle verwachtingen in?  Waarom was juist Martin Luther King leider van de burgerrechtenbeweging? Hij was beslist niet de enige die te lijden had in het Amerika van vóór de burgerrechten, en hij was zeker niet de enige grote spreker van die tijd. Waarom hij?

Communicatie inside out

Iedereen is zich bewust van wat hij/zij doet en dat geldt ook voor organisaties. Sommigen weten zelfs hoe ze het doen. Of je dat nu je meerwaarde of je unique selling point noemt. Maar niet iedereen weet waarom hij doet wat hij doet. 

Wat is jouw doel? Waar gelooft u in? Waarom bestaat uw organisatie? Waarom komt u ’s ochtends uw bed uit? En waarom kan het iemand iets schelen? 

Onze manier van denken, doen en communiceren gaat vaak van buiten naar binnen. We beginnen bij wat duidelijk is en gaan van daaruit naar wat vaag is. Geïnspireerde leiders en organisaties denken, doen en communiceren echter van binnen uit.

Als Apple zoals iedereen zou zijn, zou één van hun marketingboodschappen als volgt luiden: “Wij maken geweldige computers. Ze zijn prachtig ontworpen, eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Wilt u er een kopen?”  Maar Apple communiceert als volgt: “Wij dagen onszelf uit om geen genoegen te nemen met de status quo.  Door anders te denken. En door prachtig ontworpen, gebruiksvriendelijke producten te maken. We maken gewoon geweldige computers. Wilt u er een kopen”

Mensen kopen niet wat je doet; ze kopen waarom je het doet. Het doel is niet om zaken te doen met iedereen die nodig heeft wat je hebt. Het doel is om zaken te doen met mensen die geloven wat u gelooft.

Hoe het menselijke brein werkt 

Wie van bovenaf naar een dwarsdoorsnede van de menselijke hersenen kijkt, ziet dat deze eigenlijk uit drie grote delen bestaan. Het jongste deel van onze hersenen, de neocortex, stemt overeen met het “wat”-niveau. De neocortex is verantwoordelijk voor ons rationele en analytisch denkvermogen en onze taal. De twee middendelen vormen het limbisch systeem. Dat is verantwoordelijk voor onze gevoelens, zoals vertrouwen en loyaliteit. Het is ook verantwoordelijk voor besluitvorming en het is niet taalvaardig.

Met andere woorden, wanneer we van buiten naar binnen communiceren, kunnen we enorme hoeveelheden ingewikkelde informatie begrijpen, zoals kenmerken, voordelen, feiten en cijfers. Maar deze vorm van communicatie heeft geen invloed op ons gedrag. Als we van binnen uit communiceren, ‘spreken’ we rechtstreeks het deel van de hersenen aan dat het gedrag stuurt, en vervolgens laten we mensen dit rationaliseren met de dingen die we concreet zeggen en doen. 

De purpose van je organisatie

Als u niet weet waarom u iets doet, hoe kunt u dan ooit mensen op u laten stemmen of iets van u laten kopen? Hoe kunnen ze dan ooit loyaal aan u zijn en bij u willen horen? Het doel is niet verkopen aan mensen die nodig hebben wat u hebt. Het doel is aan mensen verkopen die geloven in wat u gelooft. Het doel is niet mensen aan te nemen die gewoonweg een baan zoeken, maar mensen aan te nemen die geloven in wat u gelooft. Mensen kopen niet wat u doet maar wel waarom u het doet. Als u vertelt over waarin u gelooft, trekt u mensen aan die geloven in wat u gelooft.

marbl

Het “waarom” van uw organisatie helder stellen en communiceren. We kijken graag samen naar dat waarom van uw organisatie, uw medewerkers. Samen met u ontdekken we hoe u teams op lange termijn kunt blijven motiveren en laten groeien in eigen ontwikkeling en welzijn.

 

Geïnspireerd?

Contacteer ons

We respecteren uw privacy en gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren. Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met ons privacybeleid en met onze voorwaarden met betrekking tot het gebruik van cookies.