Waargebeurde verhalen verkopen

Mensen kopen niet wat u doet maar wel waarom u het doet

De gouden cirkel is een model van Simon Sinek. Hij gaat uit van het ‘waarom’ in een boodschap. Het is een hulpmiddel bij het formuleren van een duidelijke boodschap. Waarom? Wanneer u uw waarom niet kent, lukt het klanten evenmin om uw waarom te kennen.

“De Gouden Cirkel” als framework

Elk persoonlijk ontwikkelingsprogramma dat ik ooit heb doorlopen  legt de nadruk op het feit dat we leven in een ‘van binnen naar buiten’ maatschappij, wereld en zelfs universum – wat betekent dat alles begint met een doel. Wat is uw ‘waarom’? Het ‘waarom’ van uw bedrijf?

Denk er even over na. Is uw beste verkoper niet degene met de grootste passie en het meeste enthousiasme?Bent u het ermee eens dat passie en enthousiasme van binnen uit komen? U kunt ze aanmoedigen en stimuleren maar niet afdwingen .

Als u niet weet:

  • Waarom u ’s ochtends uw bed uitkomt
  • Waarom u verkoopt wat u verkoopt
  • Waarom u oplossingen sterk zijn
  • Waarom uw klanten samen met u wederzijdse waarde kunnen ontdekken

…dan verkoopt u van buiten naar binnen en dat staat haaks op onze biologie.

In zijn boek ‘Brainfluence’ stelt Roger Dooley dat 95% van onze besluitvorming niet door bewust rationeel denken wordt beïnvloed. Onze besluitvorming wordt sterk gemotiveerd door onze emoties en ons vermogen om te vertrouwen.

Niet voor niets is er een oud Engels gezegde dat luidt: “facts tell, but stories sell”. Dat komt omdat verhalen aantrekkelijk zijn voor het emotionele deel van onze hersenen, waar het merendeel van de besluitvorming plaatsvindt.

Wat heb je aan klanten als je dolenthousiaste fans kunt hebben?

Wie dolenthousiaste fans wil krijgen, verkoopt geloof envertrouwen. Dan hebt u trouwe klanten die opnieuw bij u kopen, jarenlang en zelfs decennialang.

Het doel is niet om zaken te doen met iedereen die nodig heeft wat u hebt. Het doel is om zaken te doen met mensen die geloven in wat u gelooft.” —Simon Sinek

Geloven uw werknemers?
Geloven uw klanten?
En u? Gelooft u?

Als u niet volmondig ja antwoordt met een duidelijk waarom, kan het de moeite lonen om uw bedrijf, uw rol in het bedrijf en de rol van uw werknemers helder te stellen. Ga ervoor met passie, geloof en vertrouwen. En wacht gewoon af wat er gebeurt; dat doet immers wonderen.

marbl

Verhalen zijn belangrijk. Integriteit en authenticiteit komen bij de ontwikkeling van uw bedrijf op de eerste plaats. Bij marbl kijken we naar het waarom van de communicatie met uw klanten, werknemers of stakeholders en bouwen we samen met u aan een enthousiast verkoop- en managementteam.

Geïnspireerd?

Contacteer ons

We respecteren uw privacy en gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren. Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met ons privacybeleid en met onze voorwaarden met betrekking tot het gebruik van cookies.