Als leren blijft kleven:
van kennis naar gewoonte

Een gefaseerde leeraanpak voor een duurzaam resultaat: ontdekken, verwerken, delen rond leren, feedback op leren, verankeren in nieuwe gewoontes – aan de hand van een case: corporate positivity®

De impact van leren in organisaties wordt vaak onderschat. Klassieke trainingssessies resulteren in een kortstondige piek in kennisopname, gevolgd door een snelle afname van retentie. Dit wordt verklaard door de vergeetcurve van Ebbinghaus: zonder herhaling en actieve verwerking verdwijnt tot 70% van het geleerde binnen 24 uur. Spaced Learning biedt een wetenschappelijk onderbouwd alternatief dat inspeelt op hoe het brein optimaal leert.

  1. Cognitieve belastingtheorie (Sweller, 1988)
      • Leren gebeurt optimaal wanneer de hoeveelheid nieuwe informatie binnen de verwerkingscapaciteit van het brein blijft.
      • Door kennis in kleinere brokken te verdelen en deze met tussenpozen aan te bieden, wordt overbelasting voorkomen en blijft de opname hoog.
  2. Actieve verwerking & constructivisme (Piaget, 1952)
      • Mensen leren het best als ze nieuwe informatie koppelen aan bestaande kennis en actief verwerken.
      • In onze aanpak stimuleren we dit door oefeningen, discussies en reflectiemomenten op strategische momenten in te bouwen.
  3. Social Learning Theory (Bandura, 1977)
      • Leren is niet enkel een individueel proces, maar wordt versterkt door sociale interactie, observatie en samenwerking.
      • Door een fase in te bouwen waarin medewerkers kennis delen en bespreken, ontstaat een intrinsieke motivatie om het geleerde in praktijk te brengen.
  4. Interleaved Practice & retrieval practice (Brown, Roediger & McDaniel, 2014)
      • In plaats van een lineaire overdracht, leren medewerkers effectiever door kennis op verschillende momenten en in verschillende contexten opnieuw op te halen en toe te passen.
      • Feedbackloops en herhaalde interactie met de stof versterken langetermijnretentie.
  5. Gewoontevorming en neuroplasticiteit (Duhigg, 2012)
      • Nieuwe kennis beklijft pas echt als ze wordt omgezet in gewoontes.
      • Door training op te breken in kleine, herhaalbare gedragingen gekoppeld aan beloningen en praktische toepassing, stimuleren we neuroplasticiteit en duurzame gedragsverandering.

Met corporate positivity® passen we de wetenschappelijke onderbouwing toe in organisatieontwikkeling. We bouwen aan een positieve cultuur, essentieel voor duurzaam succes. corporate positivity® helpt organisaties om een positieve impact te maken, toptalenten aan te trekken, werkplezier en energie te verhogen. Werkplezier leidt tot hogere betrokkenheid, beter teamwork, groter welbevinden, en open communicatie. Zo creëer je een gezonde werkplek waar iedereen optimaal functioneert wanneer het goed gaat en ook wanneer het minder goed gaat.